SPP
  • Meny
SPP
  • Meny

  • Meny
  • Sök

Vårt erbjudande

Fonder Alternativa tillgångsslag Portföljrådgivning Förvaltning Storebrandkoncernens olika produktbolag

Hållbarhet

Vår metod Disclosureförordningen - Sustainable Finance Disclosure Regulation (SFDR) Hållbarhetsanalytiker Samarbeten Utmärkelser och index

Om oss

Aktuellt & Nyheter Stora intervjun Webbinarier Kontaktpersoner Personuppgifter och cookies Hitta till oss Klagomålshantering – Institutionella kunder
  • 08-614 24 50
  • E-post
  • Storebrand Fonder
  • Storebrand Fastigheter
  • Storebrand - Norge
  • Storebrand Asset Management - Norge
  • Personuppgifter & Cookies
  • LinkedIn
  • 08-614 24 50
  • E-post
  • Storebrand Fonder
  • Storebrand Fastigheter
  • Storebrand - Norge
  • Storebrand Asset Management - Norge
  • Personuppgifter & Cookies
  • LinkedIn
  • Meny
  • Om oss
  • Stora intervjun

Stora intervjun

I Stora intervjun får du lära känna oss som arbetar på Storebrand Asset Management lite närmre. I intervjuserien träffar vi olika medarbetare som berättar om visioner, utmaningar, drivkrafter och det dagliga arbetet med hållbar kapitalförvaltning utifrån olika perspektiv. 

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida utveckling. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta beloppet. På storebrand.se hittar du faktablad och informationsbroschyrer.

"Vi kommer definitivt att fortsätta att utmana och utveckla branschen"

"Vi kommer definitivt att fortsätta att utmana och utveckla branschen"

I årets första Stora intervju möter vi Jan Erik Saugestad, Vd för Storebrand Asset Management. Vi pratar om det turbulenta år som passerat, vad som krävs av en kapitalförvaltare idag och vilka produkter som institutionella investerare efterfrågar i oroliga tider. Vad är viktigt för att leda en organisation med medarbetare och kontor i flera länder och hur ser han på det hybrida arbetslivet? Och av alla de olika hållbarhetsprojekt som drivs inom verksamheten är det något han är extra stolt över?

/Januari 2023

Till intervjun med Jan Erik

"Jag gillar att marknaden är chefen"

I årets sista Stora intervju träffar vi Tore Jørgen Rye, Senior Portföljförvaltare, Allokering. Ett samtal om ett turbulent år som kantats av tre r; ränteuppgång, repricing (priskorrigering) och recession. Han berättar om arbetet med allokeringsvyn, vad som varit största utmaningarna med allokeringen i år och hur det gått. Vi talar om ränteökningens påverkan på portföljförvaltningen, hållbarhetsarbetets utveckling och om en dag på jobbet. Och vem var det som fick honom att börja arbeta på Storebrand en gång i tiden? Vi tittar också ut mot kommande året och vad han tycker man ska ha koll på som investerare.

/December 2022

Till intervjun med Tore Jørgen

"Jag jobbar med att ta fram en Plan B"

I novembers Stora intervju talar vi med Linda Eriksson, Resilience and Continuity Manager på SPP/Storebrand. Vi lever i en föränderlig omvärld och kris-, kontinuitet- och beredskapsfrågor är viktiga delar i det dagliga arbetet. Linda tar oss med och förklarar en värld av riskstyrning, säkerhetsfrågor, om hotlandskapet idag, dess aktörer, hur vi på bästa sätt skyddar oss mot digitala angrepp idag, och imorgon. Kan molntjänster öka tryggheten i de digitala systemen, hur samarbetar bolag inom finanssektorn med säkerhetsfrågor nationellt och internationellt och vad menar hon med "be security smart from the start"?  

/November 2022

Till intervjun med Linda

"Det mest utmanande och kanske det roligaste är just att marknaden alltid förändras så ingen dag är den andra lik"

I oktobers Stora intervju träffar vi Gustaf Linnell, Chef för svenska ränteteamet i Storebrand Asset Management Sverige. En spännande inblick i en ränteförvaltares vardag, om hur man skapar en bra förvaltning och framgångsfaktorerna bakom ett prisbelönt ränteteam år efter år. Och vad var det som en gång i tiden fick honom 'hooked' på en karriär inom finans? Vi talar också om den högaktuella räntemarknadens svängningar, bakomliggande faktorer till dagens situation och möjliga framtida scenarion. Och slutligen den frågan alla ställer sig, vilken tror han kommer bli den nya "normala" räntenivån?

/Oktober 2021

Till intervjun med Gustaf

"Mitt mål är att vi ska vara top of mind när en investerare gör en portföljförändring"

Vi träffar Anna Jönsson, Chef för Institutionella kunder och distribution på Storebrand Asset Management Sverige. Ett samtal om konsten med försäljning och hur man skapar goda kundrelationer och om hur det är att ta över ett team och bli chef. Vi talar om hur man möter motgång, varför hon trivs så bra i finansbranschen och de tre största behoven hos institutionella kunder idag, vilka aktiviteter som krävs för att fortsätta tillväxtresan och vilken som är den allra vanligaste frågan från kunder i år.

/September 2022

Till intervjun med Anna

"Ny teknik och industriomställning löser en del av problemet men vi måste alla bidra med en beteendeförändring"

Vi träffar Åsa Wallenberg, Vd för Storebrand Fonder och Fondchef för Storebrand Asset Management. Vi talar bland annat om arbetet på kontoret efter pandemin och vikten av att träffas, ledarskap i en nordisk organisation, förflyttningen av kapital till hållbara investeringar och vad som krävs för att skynda på klimatomställningen. Och hon berättar varifrån hon får drivkraften till sitt hållbarhetsengagemang.

/Augusti 2022

Till intervjun med Åsa

"Vi märker att kunderna också blir alltmer fokuserade på hållbarhet och det är ofta ett centralt tema i dialogen med potentiella investerare"

Vi intervjuar denna gång Jo Gullhaugen, Head of Infrastructure på Storebrand Asset Management. Jo berättar om vad som gör hans arbete både motiverande och meningsfullt och ger oss en intressant inblick i hur man investerar i hållbar infrastruktur. Han ger konkreta exempel på investeringar som gjorts och förklarar vad de inte investerar i. Vilka utmaningar finns inom detta tillgångsslag och vad ställer institutionella kunder idag för hållbarhetskrav på dessa investeringar? Om med blicken framåt, vilka infrastrukturinvesteringar tror han att man investerar i om 20-30 år?

/Juni 2022

Till intervjun med Jo

"Idag har man insett att det kan bli kostsamt att inte ha koll på hållbarhetsaspekter i en investering"

I Stora intervjun i maj talar vi med Johanna Lundgren Gestlöf, Hållbarhetschef på SPP, som är Storebrandkoncernens pensionsverksamhet i Sverige. Ett samtal om hur hållbar kapitalförvaltning utvecklats till vad det är idag och vilken påverkanskraft vi har som privat aktör och om de hållbarhetsfrågor hon ser som mest utmanande. Vi pratar också om hur politiken kan främja en snabbare omställning, om vilken misstro hon fortfarande kan stöta på gällande hållbar kapitalförvaltning. Och vi ställer frågan - hur påverkas hållbarhetsfrågan av en orolig omvärld?

/Maj 2022 

Till intervjun med Johanna

"Att jobba med regelverk och juridik i finansbranschen är brett, komplicerat och ständigt föränderligt, det gör det väldigt kul och utmanande"

I mars Stora intervju träffar vi Emelie Antonisen, Compliance Officer på SPP Fonder. Vi talar om den omfattande compliancerollen, vilka regler som träffar ett fondbolag, balansen mellan omfattande information till kunderna samtidigt som det ska vara förståeligt och lättillgängligt. Vilka trender ser hon kring regelverk inom finans och vilka blir kraven på arbetsrollen i framtiden?

/Mars 2022

Till intervjun med Emelie

"Vår strategi är att investera i bolag som har en affärsmodell som bidrar till att uppnå sociala utvecklingsmål"

I årets första Stora intervju träffar vi Ellen Grieg Andersen, förvaltare av den nya fonden Storebrand Equal Opportunities och en del av Solutionsteamet i Storebrand Asset Management. Det blir ett samtal om investeringar i social hållbarhet, lösningsbolag inom teknologi, ekonomi och hälsa. FN's globala hållbarhetsmål, kvinnors hälsa och sjukvård samt om vad som gör att hon trivs så bra i sin roll.

/Februari 2022

 

Till intervjun med Ellen

"Enkelt uttryckt så anser jag att investeringar i produkter och tjänster som utgör lösningar på samhällsfrågor är en bra utgångspunkt"

I decembers Stora intervju talar vi med Philip Ripman, förvaltare på Storebrand Asset Management. Det blir ett samtal om förvaltningsarbetet, om sektorer där han hittar lösningsbolag och skillnaden mellan lösningsbolag och omställningsbolag. Hur ser han på utmaningen att få data för hela värdekedjor och få komplex hållbarhetsdata lättförståelig för investerare? Han berättar om vad han tar med sig från COP26, om vikten av att bryta ner uppdelningen mellan klimatrelaterade och sociala lösningar och vi får reda på tre saker han önskar sig allra mest i julklapp. 

/December 2021

Till intervjun med Philip

"Vår viktigaste uppgift som organisation är att peka ut en tydlig riktning och sedan skapar vi mening och innehåll tillsammans"

I novembers Stora intervju träffar vi Tove Selnes, Koncerndirektör People/Chief People Officer i Storebrand. Ett samtal om företagskultur, medarbetaren i fokus i ett digitalt arbetsliv och om vad som är viktigt när man förenar olika företagskulturer. Hon berättar om de lärdomar hon tar med sig efter den speciella tid vi levt med enbart hemmakontor, vilka frågor som i pandemins spår blev tydliga gällande arbetsmiljö och samarbete, och hur det påverkar Storebrands strategi och utveckling av det nya arbetslivet. Vilket syfte får kontoret i den hybrida arbetsvardagen, vad krävs för att vara en attraktiv arbetsplats framöver och hur definierar hon en hållbar organisation?

/November 2021

Till intervjun med Tove

"Alla kundinsikter är värdefulla, de hjälper oss att matcha vår utvecklingskapacitet med våra kunders behov på bästa sätt"

I oktobers Stora intervju träffar vi Sara Thea von Zernichow Sponheim, Head of Client Services & Transformation på Storebrand Asset Management. Ett samtal om digitalisering inom kapitalförvaltningen, hur man lyckas med stora teknikprojekt och om vikten av kundinsikter. Vilka digitala upplevelser efterfrågar kunder idag och inom vilka områden sker transformationen främst? Hon berättar om vilket projekt hon är allra mest nöjd och vad hon tycker är viktigast som ledare. Sist men inte minst ger hon tips på hur man kan bli modigare i sitt arbete. 

 

/Oktober 2021

Till intervjun med Sara Thea

"Ibland så får man ju ha lite 'gut feeling' eller en stark övertygelse om att en placeringsinriktning borde fungera och bli framgångsrik"

I septembers Stora intervju träffar vi Kristian Håkansson, Produktchef på SPP Fonder. Ett intressant samtal där vi får en inblick i hur man startar en fond från början, vilka rapporteringskrav som ställs på ett fondbolag idag och vilka faktorer han tror ligger bakom SPP Fonders framgång på den svenska fondmarknaden. Och vilka nya typer av hållbara fondprodukter ser han kommer bli populära framöver?

/September 2021

 

Till intervjun med Kristian

"Min stora förhoppning är att klimatmålet är uppnått innan jag når pensionsålder"

Ett långt samtal med Victoria Lidén, ny hållbarhetsanalytiker i Storebrand Asset Management, om ägaransvar och ägarstyrningsarbete och vilka verktyg man har att påverka bolag. Hur väljer man ut vilka bolag att engagera sig i och vad gör man när dialog inte längre fungerar? Vi får en genomgång av ett arbetsområde som kräver mycket tålamod och vars främsta uppgift är hantera risker och förbättra kvaliteten i bolagen, och därmed även i fonderna vi förvaltar.

/Augusti 2021    

Till intervjun med Victoria

Publicerad 10 juni 2021 | Av Natalie Westermark

Du är försäljningsansvarig på Storebrand Asset Management i Sverige, vilka produktområden ansvarar du för och erbjuder ni?

Vi blir mer och mer heltäckande i vårt produkterbjudande vad gäller fond- och kapitalförvaltningstjänster gentemot våra två "affärsben" institutionella kunder och distribution. Fundamentet för detta är att vi är en livbolagsanknuten kapitalförvaltare, där vi alltid arbetat med att "produktifiera" den förvaltning vi gör för livbolagens medel och sedan erbjuda den till externa kunder i de två arbetsbenen. Senaste åren har vi kompletterat detta med att förvärva ett antal förvaltare, som SKAGEN Fonder och Cubera Private Equity (i multibutiken ingår sedan tidigare Storebrand Fonder, Delphi Fonder och SPP Fonder).

Med detta erbjuder vi hela bredden från rådgivning runt tillgångsallokering, helhetsförvaltning, aktie- och räntefonder av noterade tillgångar och till sist alternativa investeringsfonder inom reala och onoterade tillgångar.

Ni arbetar med försäljning mot institutionella kunder och extern distribution. Kan du, för den som inte vet vad som innefattas i den beskrivningen berätta vilka kunder ni träffar?

Den institutionella målgruppen består egentligen av alla större kapitalägare som inte är "fysiska personer" (endast juridiska personer). Det ägda kapitalet är ofta pensionskapital, stiftelsemedel eller medlemspengar, men även privata förmögenheter som "institutionaliserats" i till exempel ett Family office. Kapitalet återfinns såväl i den privata- som i den offentliga sektorn och några exempel på kapitalägarsegmenten är regioner, kommuner, pensionsstiftelser/kassor, ideella organisationer och stiftelser.

Kapitalägare och sparare som är "fysiska personer" försöker vi istället attrahera i vårt andra "affärsben", via distributörer, såsom fond- och försäkringsplattformar, fond-i-fonder, rådgivningsorganisationer och andra banker- och kapitalförvaltare som använder externa fonder och har en öppen arkitektur.

Vad tycker du är allra bäst med ditt arbete?

Jag har arbetat med försäljning och affärer i hela mitt yrkesverksamma liv, snart i 30 år och jag tröttnar aldrig! Det bästa är att få arbeta med människor och bygga långsiktiga relationer och få förtroende från kunder. Jag har också haft förmånen att få vara en del av evolutionen av hållbara investeringar och jag brinner verkligen för arbetet med hållbarhet. Att skapa god avkastning till rimligt risktagande till våra kunder, är viktigt och meningsfullt i sig, men det som verkligen driver mig är missionen att få så mycket kapital som möjligt att röra sig i en riktning, som verkligen stödjer hållbar utveckling!

Ni växer med organisationen i Stockholm, vilka möjligheter ser du framför er?

Ja, det är väldigt spännande och priviligierat att få fortsätta att växa vår svenska försäljningsorganisation och affärsverksamhet. Både Josefine och Fam började för några veckor sedan och de kommer in med massor av ny energi samt ny kunskap och idéer som blir väldigt viktiga när vi skall arbeta för att kunna realisera ambitiösa tillväxtmål, för både den institutionella affären och distributionsaffären. Via de kundundersökningar som Prospera gör får vi värdefullt kvitto på kundernas preferenser och på att mycket av det vi satsat på inom Storebrand Asset Management, som hållbarhet och alternativa investeringar ligger i linje med det kunderna ökar intresse för. Detta skapa goda förutsättningar för att fortsätta att vinna förtroende från nya- och befintliga kunder.

Lars_Pettersson_Stora_inervjun_650X370_bild1.png

Vad tycker du, som arbetat mot denna målgrupp i över 20 år, har förändrats mest gällande behoven? Ser kraven från institutionella investerare annorlunda ut idag än när du började?

Jag tycker det är två områden som sticker ut. Det första är att kundernas portföljer och tillgångsstrategier är otroligt mycket mer diversifierade idag. För 20 år sedan kunde en portfölj bestå av svenska aktier som allokerades mot statsobligationer och kontanta medel. Numera ser vi att de allra flesta kunders tillgångsstrategier innehåller möjligheter att allokera mycket diversifierat inom noterade aktier, räntebärande värdepapper och krediter samt i världens alla hörn. Dessutom växer som sagt allokeringen till alternativa och illikvida tillgångsslag mycket snabbt de senaste åren, mycket som en konsekvens av lågräntemiljön, men också för att hitta tillgångar som är okorrelerade med noterade aktier och räntor. Denna utveckling är väldigt sund och har skapat mycket mer robusta portföljer med bättre möjligheter att stå emot de allra flesta marknadsklimat.

Det andra är hållbarhet. Det fanns definitivt kapitalägare och investerare som ställde, då etiska krav på sina investeringar redan för 20 år sedan. Men då handlade det bara om att man inte ville äga "oetiska bolags aktier" i kontroversiella sektorer och de som bröt mot internationella normer. Det vill många fortsatt inte, men idag är hållbarhetskraven och önskemål från våra kunder så mycket djupare och de är inriktade på att ens förvaltare och fonder skall stödja och bidra till de stora överenskommelserna runt hållbar utveckling som Parisavtalet och de 17 globala hållbarhetsmålen. Helst skall man också kunna visa på vilken konkret samhälls- eller miljönytta som investeringarna gör.

Vad tycker du är viktigast för en institutionell kund att tänka på när de ska se över sin tillgångsförvaltning? Finns det några saker generellt du ser återkommande som man inte tänkt på men som är viktigt att ta i beaktning?

Jag förvånas ibland över att många lägger ner otroligt med tid och resurser för att utvärdera förvaltningsprodukterna, men glömmer att kontinuerligt se över och utvärdera den strategiska tillgångsfördelningen och portföljstrategin. Det är otvetydigt så att den strategiska tillgångsfördelningen (och därefter den taktiska tillgångsfördelningen) är viktigast för vilken avkastning och risk du har och får i din portfölj och att den trumfar valet av förvaltningsprodukter (även om det såklart också är viktigt).

Under de senaste åren, när väldigt många söker exponering och ökad allokering till illikvida tillgångsslag av reala och onoterade tillgångar, vars attraktion till stor del bygger på att det finns en illilkviditetspremie, så är det också en paradox att många för dessa investeringar söker likviditet som liknar den för den noterade marknaden. Problemet blir att om den illikvida tillgången noteras och blir mer likvid, så minskas eller elimineras också illikviditetspremien och de goda diversifierande portföljegenskaperna.

Om du spontant ska säga vilken den vanligaste frågan du får från kunder är, vilken blir det? Och vad svarar du dem?

Det skulle nog vara - Hur har ni lyckats göra er indexnära förvaltning så hållbar och samtidigt bibehålla kvaliteten i den indexnära förvaltningen (låg tracking error och en avkastning i linje med index, över tid)?

Svaret är att vi arbetar med optimering och inte replikering som metodik vid den indexnära förvaltningen, samt att förvaltarna inom index/kvantteamet har ett genuint intresse för att integrera hållbarhet i flera dimensioner in i denna förvaltningsmetodik. Detta är en av de innovationer vi är mest stolta med att vi utvecklat inom Storebrand Asset Management och det är ett resultat av ett nära samarbete mellan de allra flesta verksamhetsområden som förvaltning, försäljning, produktutveckling och vår operationella sida. Det var också de svenska institutionella kundernas utökade krav och önskemål om att addera hållbarhet i kölvattnet på superhållbarhetsåret 2015, som fick oss att sätta fokus på dessa innovationer.

Du har arbetat med försäljning i större delen av din karriär, vad skulle du vilja dela med dig som du lärt dig på vägen, vad är bra försäljning? Och vad är den största utmaningen?

Jag lärde mig tidigt att "all bra försäljning utgår från kundens behov" och att det är viktigare med "stora öron än en stor mun". Inom kvalificerad tjänsteförsäljning, som är det vi sysslar med, så är det förtroende, som vi till syvende och sist säljer. Jag tror det är omöjligt att skapa förtroende om vi inte på riktigt bryr oss om kundens behov och inte har fokus på att lösa hans/hennes problem samt om vi inte är beredda att göra allt för att ge så bra kundservice som möjligt. Ett av de bästa uttrycken jag hört för detta och som är en devis jag försöker leva efter är "Affärskamratisering".

Utmaningen är bokstavligen "att få vara med i matchen". Jag har inga problem med att förlora en upphandling eller utvärdering, där någon annan bedömdes vara mer konkurrenskraftiga än oss, det är ju marknadens villkor. Men jag blir väldigt dålig förlorare "om vi står vid sidlinjen" och inte ens fick vara med och kriga/bjuda på affären, när vi faktiskt hade haft en produkt som matchar kundens behov och som har ett konkurrenskraftigt track record och pris. Detta sker ofta när kunden inte känner oss eller när vi inte har tillräckligt bra relation eller förtroende från kunden.

Lars_Pettersson_Stora_inervjun_650X370_bild3.png

Hållbarhet ligger verkligen dig varmt om hjärtat, det är ett omfångsrikt begrepp och du brinner för frågan i stort men om du i detta forum får välja ett par saker du brinner lite extra för vilka skulle de vara och varför?

Hållbarhet har blivit någonting trendigt, i synnerhet här i Sverige och övriga Norden. Ingen vill säga att man inte bryr sig eller inte arbetar med hållbarhet i sina företag eller gör mycket i sitt privata liv. Problemet är (trots att vi är medvetna och gör väldigt mycket) att sättet vi lever våra liv, driver våra ekonomier och sköter våra företag är väldigt långt ifrån det som krävs för att vi skall nå en vetenskapligt förankrad, hållbar utveckling. För mig så är det detta dilemma som är green-washing! Och vi vet faktiskt ganska väl idag vad som krävs (till exempel hur mycket CO2 vi kan släppa ut i atmosfären för att begränsa temperaturökningen till ett visst gradantal).

Jag tror det som fortfarande skaver, är att det upplevs behövas så mycket uppoffringar och att det kostar så mycket för oss som individer och företag att ställa om våra samhällen och ekonomier. För mig så är det precis tvärtom, attraktionen ligger i den livsstil, det ekonomiska system och de produkter/tjänster, som på riktigt stödjer hållbar utveckling. Översätter vi det till vår finansiella värld, så är det i det riktigt hållbara, som avkastningen finns och i det ohållbara som riskerna finns. Det är detta jag verkligen brinner och verkar för…och att vi inom Storebrand Asset Management tillsammans med våra kunder, kontinuerligt utvecklar våra metoder för arbetet med hållbara investeringar, inom "exclusions, solutions och transition", så att kapitalet stödjer det som verkligen krävs för att nå vetenskapsbaserad hållbar utveckling.

Hur tycker du att man som institutionell kund ska närma sig det nya EU-regelverk (Disclosureförordningen, SFDR) gällande definiering och kategorisering av hållbara finansiella produkter inom EU, vad bör man tänka på? Och hur ser du på kundernas kraft och vikt i en global omställning till en hållbar värld och framtid?

Jag tycker generellt att regelverken i EU Sustainable Finance är mycket välkommet, främst för att det är det bästa initiativet så långt för att stävja green-washing (då ramverket för hållbar utveckling det bygger på är vetenskapsbaserat), men också att EU tydliggör hur viktig kapitalmarknaden är för att skynda på den hållbara omställningen. Tror just detta välkomnas av många institutionella kapitalägare och distributörer/plattformar.

Sedan saknas det delar för att fullt ut spegla en riktigt robust, holistisk och strategisk definition av hållbar utveckling, men det är som sagt ett bra första steg. Som institutionell kapitalägare tycker jag inte man skall stirra sig för blind på det första resultatet av Disclosureförordningen och omallokera sitt kapital enbart utifrån det. Många av de hållbarhetskriterier och krav som olika institutionella kapitalägare ställer fångas ännu inte inom EU Sustainable Finance, men är fortfarande kärnfrågor runt hållbarhet för många organisationer, så min känsla är att det under ganska lång tid framöver fortfarande krävs en bredare tillnärmning för många av de institutionella kapitalägarna.

Nu står dörren på glänt till sommarlov och semester, vad njuter du av att göra på fritiden och hur ska du fylla dina dagar denna sommar?

Jag har en aktiv familj, där vi älskar all form av idrott, såväl att utöva den som att titta på den. Så vi ser fram emot OS, Fotbolls-EM och kanske får jag med mig yngsta sonen på att spela Far och Son SM i golf med mig… Vi är också mitt i bostadsbyte, så en del fixande runt det, vilket gör att det blir ganska mycket "hemester", men också några dagar planerade på Gotland och Höga Kusten.

Det bästa på sommaren är stunderna i hängmattan med en bra bok…men som allt som oftast slutar med en underbar tupplur…

"Där vi hittar avkastning hittar vi även nya entreprenörer och hållbara affärsmodeller"

Vi träffar Åsa Walleberg, Vd för SPP Fonder och Fondchef för Storebrand Asset Management, där hon talar hon om sin resa inom Storebrandkoncernen, varför hon tycker finansbranschen är den bästa bransch man kan jobba i och hur fondbranschens innovation och utveckling inom hållbara produkter utvecklats de senaste åren. Hon berättar om vilka uppgifter som hon tycker är viktigast i sitt arbete och hur hon leder sina medarbetare och utvecklingen i verksamheten under en pandemi och i en bransch där det samtidigt händer mycket nytt.        

/Maj 2021

Till intervjun med Åsa

"Hållbar fastighetsförvaltning handlar övergripande om långsiktigt hållbar avkastning, ekologisk hållbarhet och social hållbarhet"

Vi träffar Marita Loft, Vd på Storebrand Fastigheter i Stockholm och samtalar om den kommersiella fastighetsmarknadens utveckling, vad som menas med en hållbar fastighetsförvaltning och vilka hållbarhetskrav som branschen har idag och vilket arbete som kommer krävas framöver. Vi talar om pandemins påverkan på olika fastighetssegment och vad hon tror om utvecklingen för dessa framöver. Hon berättar om vad som fick henne att börja inom fastighetsbranschen för 30 år sedan och varför hon trivs så bra med sitt arbete.

/April 2021

Till intervjun med Marita

"Om fem år tror jag inte att vi kommer att prata om hållbara investeringar längre. Det kommer bara att finnas "vanliga" investeringar som är hållbara till sin natur!"

I vår tredje intervju träffar vi Sunniva Bratt Slette, Investeringsanalytiker i Solutionsteamet. Vi får en inblick i hur hon arbetar med att analysera lösningbolag och varför de är viktiga att investera i. Hon berättar vad som driver henne i arbetet och om hennes förebild. Vi diskuterar hur jämställdhet analyseras i bolagen, hur hon ser på frågan påverkansarbete kontra exkluderingar samt om hur EUs-förordningar kommer hjälpa både investerare och kunder framöver. Och hur skulle hon förklara hållbarhet om hon inte fick använda just det ordet?

/Mars 2021

Till intervjun med Sunniva

"Infrastrukturinvesteringar - ett sätt att finansiera övergången till ett hållbart samhälle"

Vi samtalar med Dagfin Norum, CIO Fixed income, Alternatives & Investment strategy på Storebrand Asset Management, om hur det senaste året utmanat sättet att arbeta, hur riskviljan bland institutionella investerare ändrats under de senaste 10 åren, om bolagets satsningar på alternativa tillgångsslag nu senast inom infrastruktur och vad man ska tänka på om man vill investera i hållbar infrastruktur.

/Februari 2021

Till intervjun med Dagfin

"Vi ska leverera robusta och hållbara lösningar till hela Norden, även inom alternativa tillgångsslag"

I vår första del av Stora intervjun talar vi med Jan Erik Saugestad, Vd för Storebrand Asset Management, om det speciella år som gått, vad som krävts av honom som ledare och varför han är mycket stolt över sina medarbetare. Han berättar om bolagets resa till ledande nordisk kapitalförvaltare och vikten av att kunna erbjuda hållbara alternativa tillgångsslag.

/Januari 2021

Till intervjun med Jan Erik
Till toppen av webbsidan
  • Storebrand Fonder
  • Storebrand Fastigheter
  • Storebrand - Norge
  • Storebrand Asset Management - Norge
  • Personuppgifter & Cookies

08-614 24 50

Öppettider: Vardagar 09:00--16:00

Kontakta oss

Medierum

LinkedIn

Copyright © Storebrand

Till toppen av webbsidan
  • Storebrand Fonder
  • Storebrand Fastigheter
  • Storebrand - Norge
  • Storebrand Asset Management - Norge
  • Personuppgifter & Cookies

08-614 24 50

Öppettider: Vardagar 09:00--16:00

Kontakta oss

LinkedIn

Medierum

Copyright © Storebrand