"Hållbarhet har blivit ett självklart krav för de flesta av våra fondkunder, det handlar inte längre om 'nice to have' utan om 'need to have'."
I septembers Stora intervju träffar vi Anna Östman, Produkt- och ESG-specialist på Storebrand Fonder. Hon delar sin erfarenhet och insikter om hållbarhetens betydelse inom fondförvaltning och om hur företaget har utvecklats genom åren. Ett kvarts sekel på samma arbetsplats innefattar en mängd olika spännande roller och en enorm kunskap om fonder och hållbarhet. Vad har gjort att hon trivts så bra som hon gör? Fondbolaget har vuxit från att förvalta 19 fonder till 32 fonder och 130 andelsklasser med nästan 450 miljarder kronor i kapital. Hon berättar vad hon är extra stolt över att ha bidragit med på fondbolagets resa och om utvecklingen av indexnära fonder med hållbarhetsfokus.
Hur ser privata och institutionella kunder på hållbarhet idag och vad efterfrågas? Och hur har den ökade mängden regelverk och rapporteringskrav påverkat arbetet och hur har all ny information tagits emot av kunderna? Vi talar också om forum för att samarbeta med andra fondbolag och om fondbolagets satsning utomlands. Och vad tror hon är nyckeln till att de återkommande hamnar i topp och får fina utmärkelser för deras hållbarhetsarbete?
/September 2024