”Den mest framgångsrika produktutvecklingen sker i dialog med kunder”

2025-09-11

I denna Stora intervju träffar vi Dagfin Norum, CIO på Storebrand Asset Management och talar om hållbarhetsfrågans utveckling, investerarnas behov och efterfråga och vikten av en nära dialog med kunderna. 

Trots stora marknadsrörelser och geopolitisk osäkerhet under året upplever han att större institutionella investerare suttit still i båten, samtidigt som det har blivit än viktigare att informera och hjälpa kunderna att navigera i oron.

Vi talar om hur hållbarhetsdiskussionerna har nyanserats, det är inte längre svart eller vitt. Som kapitalförvaltare tycker han det är viktigt att driva utvecklingen genom aktivt ägande och dialog med bolagen, och att visa på den finansiella relevansen och konkretisera hur hållbarhet kan skapa värde i olika tillgångsslag.

Vi diskuterar vad alternativa tillgångsslag som private equity och infrastruktur kan tillföra i en investeringsportfölj, tillgångsslag som han tror att de flesta professionella investerare är underinvesterade i.

Dagfin betonar också hur viktig dialogen med kunder är för en framgångsrik och effektiv produktutveckling och berättar vad hans fokus blir den närmaste tiden.

Till Stora intervjun: "Den mest framgångsrika produktutvecklingen sker i dialog med kunder"

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida utveckling. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta beloppet. En fond med riskklass 5–7 kan på grund av sin sammansättning och fondbolagets förvaltningsmetoder minska och öka kraftigt i värde. På https://storebrand.fondlista.se/ hittar du faktablad och informationsbroschyrer.