Det blir ett samtal om 2025 som har varit ett starkt år för Storebrand AM där det förvaltade kapitalet växte till över 1 560 miljarder NOK. Det är också ett år där vi firat 30 år av hållbara investeringar, från 1995 när vi startade vårt hållbarhetsteam till idag när hållbarhet är en självklar del av investeringsprocessen. Vad är han mest stolt över det som har genomförts under dessa tre decennier?
Vi diskuterar utvecklingen av hållbarhetsfrågan, från fokus på exkluderingar till att aktivt påverka bolagen genom dialog och tillgången till bättre data, särskilt kring naturrisker. Och vikten av bredden i produktutbudet, för att underlätta för kunder att investera hållbart och diversifierat, till exempel genom alternativa tillgångsslag. Naturens ekosystemtjänster är avgörande för ekonomin och bör betraktas som en grundpelare i finansvärlden, vad tycker han krävs för att den hållbara omställningen ska kunna genomföras där man förenar natur, klimat och vinst?
Vi tittar också in i 2026, hur kan vi som kapitalförvaltare vara med och bidra till samhällsresiliens, hur möter vi kundernas behov på bästa sätt och vad ser han fram emot att jobba med under det nya året?
Till Stora intervjun: ”Hållbarhet har alltid utmanats från olika håll, men hållbarhet har också alltid utmanat.”
