I Prosperas undersökning bedöms bland annat produktkvalitet, avkastning, hållbarhet, säljkompetens, administration, produktinformation, varumärke och kundservice. På totalen kom Storebrand Asset Management 2:a, efter Handelsbanken och har även ökat sin score sedan fjolårets mätning i absoluta termer.
- Placeringen visar vår starka närvaro med Storebrand AMs multibutik som underlättar riskspridningen för våra kunder. Vårt erbjudande inom alternativa investeringar har varit ett bra komplement när många kunder vill bygga robusta väldiversifierade portföljer, säger Anna Jönsson, vd och chef för institutionella kunder på Storebrand Asset Management Sverige.
Stark vilja att rekommendera Storebrand AM
De största förflyttningarna i årets Prospera-undersökning för Storebrand AM var mätpunkterna access till förvaltarna och viljan att rekommendera oss till andra. Inom båda dessa områden förbättrades placeringen från fjolårets femteplats till en fin andraplats.
- En så stark vilja att rekommendera oss till andra är verkligen ett av de finaste betygen att få! Det gångna året har varit minst sagt fortsatt turbulent och i den marknaden har vårt svenska ränte-team varit en fantastisk resurs som kan förklara rörelser och svara på kunders makroekonomiska frågor, säger Anna Jönsson.
Riskspridning på skakiga marknader högt på agendan
Respondenterna fick även delge vilka utmaningar de ser framåt. Teman var bland annat att bibehålla önskad avkastning även när marknaderna präglas av geopolitisk oro och att kunna konsolidera portföljen till färre mandat och fortsatt ha en välbalanserad riskspridning. Utmaningar rörde även lägre distributioner inom de alternativa tillgångsslagen vilket påverkar både likviditet samt möjlighet att fortsätta investera i dessa tillgångsslag. Utmaningar inom området för hållbara investeringar är fortsatt att kunna göra relevanta och jämförbara mätningar och regelefterlevnad med EU-direktiv.
- Höga krav på hållbarhet är fortfarande ett av de främsta skälen som både kunder och anställda anger när de väljer oss. Hållbara investeringar stöter på motstånd, men vår övertygelse är oförändrad och vi anser att det är viktigare än någonsin att ta itu med de underliggande risker och möjligheter som är förknippade med ESG. Vi vill göra det enkelt att välja rätt med relevanta produkter och bidrar med vägledning och stöttning kring bland annat regelverk och rapportering. Vår målsättning är att stötta institutionella investerare i sina utmaningar som en långsiktig partner, avslutar Anna Jönsson.
Årets undersökning genomfördes mellan den 4 april och 2 juni. 144 organisationer deltog. Storebrand Asset Management kom tvåa på totalen och låg även bland de tre bästa inom produktkvalitet, produktinformation, track record, konkurrenskraftiga priser, hållbar förvaltning, tillgänglighet till förvaltare och viljan att rekommendera.