Tidigare har utdelande fonder främst varit ett verktyg för professionella investerare. Nu gör Storebrand AM dem tillgängliga för en bredare publik genom att ta bort minsta insättningsbelopp, ett steg som kan göra drömmen om att leva på utdelningar mer realistisk för många sparare.
- Genom att introducera våra utdelande fonder öppnar vi upp för privatsparare att ha en investeringsstrategi som tidigare varit förbehållen en mer begränsad grupp investerare. Det är ett viktigt steg mot att erbjuda våra kunder enklare verktyg för att bygga upp en potentiellt inkomstgenererande portfölj, säger Martin Almblad, chef för extern distribution på Storebrand Asset Management Sverige.
Ett urval av de utdelande fonderna kommer från den 1 september att finnas tillgängliga hos Avanza, Nordnet, Montrose och SAVR.
- Att kunna leva på utdelningar är en dröm för många. Genom att göra utdelande fonder tillgängliga för en bredare publik hoppas vi kunna göra den drömmen mer uppnåelig och del av en vardag för fler, avslutar Almblad.
De 11 utdelande aktiefonderna och deras årsvist fastställda utdelningsnivåer för 2025:
Fond |
Fastställd utdelning 2025 |
Storebrand Global High Dividend Low Volatility B SEK |
6 % |
Storebrand Emerging Markets Plus B SEK |
5 % |
Storebrand Europa Plus B SEK |
5 % |
Storebrand Global All Countries B SEK |
5 % |
Storebrand Global Multifactor B SEK |
5 % |
Storebrand Global Plus B SEK |
5 % |
Storebrand Global Solutions B SEK |
5 % |
Storebrand Sverige B SEK |
5 % |
Storebrand Sverige Plus B SEK |
5 % |
Storebrand Sverige Småbolag Plus B SEK |
5 % |
Storebrand USA B SEK |
5 % |
Historisk avkastning är ingen garanti för framtida utveckling. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta beloppet. En fond med riskklass 5–7 kan på grund av sin sammansättning och fondbolagets förvaltningsmetoder minska och öka kraftigt i värde. På www.storebrandfonder.se hittar du faktablad och informationsbroschyrer. Alla våra fonder förvaltas enligt en hållbarhetsstrategi som bygger på metoderna Välja in, Välja bort och Påverka. För mer information se www.storebrandfonder.se/hallbarhet.