”Hållbarhet har alltid utmanats från olika håll, men hållbarhet har också alltid utmanat.”

Jan Erik Saugestad, Vd för Storebrand Asset Management

Investeringar innebär en risk. Produkter inom alternativa investeringar riktar sig endast till professionella investerare.

Av Natalie Westermark

Nu börjar vi närma oss årets slut, vad tar du med dig från 2025?

2025 har varit ett starkt år för aktiemarknaden, med globala uppgångar på 18 procent, hela 29 procent på tillväxtmarknader och 17 procent på Stockholmsbörsen (20251208). Dollarn har försvagats kraftigt mot SEK, NOK och EUR. Räntor har sänkts i USA och Norge, medan inflationen ligger runt 3 % i länder där räntesänkningar varit få. Året präglades av osäkerhet kring Donald Trumps tullpolitik, men AI-bolag och starka vinster drev uppgången.

Vårt förvaltade kapital har fortsatt att växa kraftigt och uppgick vid utgången av tredje kvartalet till över 1 560 miljarder NOK. Det speglar både starka nettoinflöden och gynnsamma marknadsförhållanden.

Och 2025 är ett speciellt år för oss – vi firar 30 år av hållbara investeringar. Under de här tre decennierna har vi inte bara följt utvecklingen, vi har varit med och drivit den. Vi har introducerat nya hållbara strategier, satt standarder och utmanat branschen. I dag är hållbarhet inte längre nisch, utan en självklar del av hur kapital förvaltas. Vi är stolta över att ha varit med och drivit den utvecklingen.

Ja 1995 startade Storebrand sitt hållbarhetsteam. Vad är du mest stolt över som har genomförts under dessa 30 år?

Att vi varit långsiktiga och dedikerade. När vi tog våra första steg 1995 var målet tydligt; att integrera hållbarhet i kapitalförvaltningen och förändra synen på investeringar. Det som en gång var nisch är idag mainstream, åtminstone i Norden. Jag skulle vilja påstå att vi har stor del i den utvecklingen och har varit en katalysator för branschen.

Jag är också stolt över att vi har varit innovativa och tillhandhållit bra produkter till våra kunder över tid, som varit en central del av den samtid vi verkat i. Några exempel som kan nämnas är våra indexnära fonder, Storebrand Global Solutions, Storebrand Grön Obligation och inte minst vår Plus-familj. Idag omfattar vårt erbjudande även alternativa tillgångar som fastigheter, private equity och infrastruktur. Vi har numer en bred palett av produkter som gör det enkelt för våra kunder att diversifiera sina portföljer utan att tappa fokus på hållbarhet.

Men hållbarhet är inte bara en investeringsstrategi i Storebrand. Det är en del av vår kultur. Åtta av tio medarbetare inspireras och drivs av vårt fokus på hållbarhet, och det gör mig också stolt. Det ger mening till mig och alla som jobbar här, att vi bidrar till något större.

Med en multibutik med flera olika typer av fonder och alternativa tillgångsslag. Är det något inom produktutbudet du tror har varit extra viktigt för att driva kapitalet i en hållbar riktning? 

Jag tror vår styrka har varit att vi alltid sett till helheten i arbetet med hållbarhet. Det är viktigt att vi kan mobilisera kapital för hållbara lösningar, och i det avseendet är det spännande att vi nu har vår egen plattform för förnybar energiinfrastruktur genom AIP. Detta kompletterar arbetet med hållbarhet i de två andra alternativa tillgångsslagen, private equity och fastigheter. När det gäller våra värdepappersfonder riktas det ökad uppmärksamhet mot våra exkluderingar, men det är viktigt att komma ihåg att vi har störst påverkan genom aktivt ägande.

Hur tycker du att hållbar kapitalförvaltning har utvecklats under alla dessa år, från etiska fonder till idag med EU-standardisering, mer data från bolagen och fler produkter på marknaden?

Hållbarhet har alltid utmanats från olika håll, men hållbarhet har också alltid utmanat. Genom att ta utgångspunkt i hållbarhet kan vi ställa krav på bolag att förbättra och effektivisera sina verksamheter, se sin affär i ett annat ljus.

En stor skillnad från när vi började integrera hållbarhet i vår förvaltning 1995 är att det då var fokus på exkluderingar medan det numer handlar om vad vi faktiskt investerar i. Dialogarbetet har också fått större betydelse. I förhållande till bolag men också olika myndighetsdialoger, där vi arbetar för att påverka ramverken som bolagen verkar i.

Vi har idag tillgång till bättre data generellt och kan göra skarpare analyser. Vi har nyligen fått bättre information kopplat till naturrisker vilket är bra. Det hade vi inte för några år sedan. Det handlar om att hela tiden tänja gränser och att inte nöja sig. Sträva efter att bli bättre och att vilja mer, varje dag.

Du representerade Finance for Biodiversity på COP16 i Colombia 2024. Du skrev efter det mötet om vikten av att ”align the path of life and the path of profit maximization” det vill säga förena livets väg med vägen för vinstmaximering. Det är väl just kärnfrågan i en hållbar omställning - är det möjligt och vad är allra viktigast för att kunna genomföra det?

Det handlar i grunden om resurseffektivisering och att inte överexploatera naturen. Vi måste förena natur och klimat med vinst, men göra det i samklang. Vi har inte det ena utan det andra. Där måste vi hjälpas åt finansministrar, centralbanker, institutioner och bolag. Vi behöver konkreta omställningsplaner från både företag och regeringar och kunna följa framdrift.

Men klockan tickar, och vi måste agera snabbare och mer kraftfullt än vi gör idag. Att omforma det ekonomiska systemet är svårt, men helt avgörande. Det kräver tydligt ledarskap och ett helhetsgrepp från regeringar och den privata sektorn.

Finns det något område som du tycker bör få mer ljus inom hållbarhetsutvecklingen, där det tar lite för lång tid att skapa förändring?

Under alltför lång tid har frågor kopplat till natur och biologisk mångfald betraktats som abstrakta begrepp, något för filantropi och NGOer snarare än en grundpelare i finansvärlden. Det är helt fel. Naturen levererar avgörande ekosystemtjänster, som pollinering, koldioxidlagring, vattenrening, skyddar mot översvämningar och är grundförutsättningar också för en fungerande ekonomi. Värdet uppskattas till 120–145 biljoner dollar per år, mer än 1,5 gånger det globala BNP. Enligt World Economic Forum är hälften av världens BNP helt eller delvis beroende av naturen, samtidigt som många sektorer driver på och påverkar naturen negativt.

Tvillingkrisen, klimat och natur, är en av våra största utmaningar. Misslyckas vi med den ena, misslyckas vi med båda. Precis som med klimatet är tillgången på data avgörande. Vi behöver bättre bolagsdata, vilket är skälet till att vi driver på för obligatorisk rapportering om biologisk mångfald. Till skillnad från klimatpåverkan är naturpåverkan lokal, vilket gör analysen mer komplex.

Läs mer i vår senaste rapport Integrating Nature Data Into Investment Decisions>>

2026 står framför oss med nya utmaningar och möjligheter. Vad ser du fram emot och hoppas på för det nya året? 

2025 har varit ett krävande år med krig och marknadsoro. Resiliens är ett begrepp som fler och fler pratar om och det tror jag vi kommer att göra en lång tid framöver. Men i grunden handlar hållbarhet och resiliens om samma sak, det vill säga att bygga långsiktiga system som håller under press. Robusta energisystem, fungerande infrastruktur för vatten- och avlopp, trygg livsmedelsförsörjning, digitala nätverk som står pall för påtryckning och robusta samhällen som är värda att försvara. För oss är detta själva fundamentet i sund kapitalförvaltning och handlar om vår förmåga att rikta kapital mot de funktioner som samhället vilar på.

Vi ser också hur flera av våra kunder med olika uppdrag och mandat, söker investeringar som just ger både avkastning och stärker samhällsförmågan. Med vår breda tillgångsplattform är vi rustade att möta det behovet genom att kombinera noterade och onoterade aktier, reala tillgångar och räntebärande komponenter. Det är bredden som är avgörande för att få till en reell effekt, inte en enskild tematisk aktiefond. Men också för att bygga en väldiversifierad portfölj. Jag hoppas att vi framåt ännu tydligare kan påvisa att ansvar och avkastning kan gå hand i hand i en tid då samhället behöver det som mest.

Slutligen vill jag nämna att vi också nyligen har haft en Capital Markets Day, som mottogs mycket väl av både aktieägare och analytiker. Vi har goda möjligheter till vidare tillväxt både som lokal partner och inte minst som nordisk partner. I Norge täcker vi marknaden ganska väl och vi har tydliga tillväxtmöjligheter i resten av Norden, både inom nya kundsegment och med flera tillgångsslag. Utöver den tillväxt vi ser framför oss kommer vi särskilt att arbeta med hur vi kan förenkla våra processer både för att stärka kundupplevelsen och för att stärka vår skalbarhet. Det kommer bli spännande att arbeta med under 2026.

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida utveckling. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta beloppet. En fond med riskklass 5–7 kan på grund av sin sammansättning och fondbolagets förvaltningsmetoder minska och öka kraftigt i värde. På https://storebrand.fondlista.se/ hittar du faktablad och informationsbroschyrer.