Publicerad 23 januari 2024 | Av Natalie Westermark
Du tillträdde rollen som Head of International Distribution i slutet av förra året, kan du berätta om ditt nya uppdrag?
I slutet av 2023 beslutade Storebrand att göra en nylansering av sitt internationella erbjudande på ett mer strukturerat och fokuserat sätt. I min nya roll ska jag att ta fram en ny gemensam internationell strategi och koordinera och stötta mina kollegor, så att de på bästa sätt kan nå ut med vårt erbjudande på sina respektive marknader och till de olika segment det ansvarar för. Vi ska även fortsatt fokusera på Europa och mer specifikt på Storbritannien, Benelux-länderna, Frankrike och Island. Det är ett uppdrag och en resa jag verkligen ser fram emot att göra tillsammans med mitt nya team.
De är många spännande marknader ni verkar i, berätta om ditt team, hur arbetar ni tillsammans, delar ni upp de olika länderna mellan er?
Hela det internationella teamet arbetar framför allt med det traditionella fondutbudet som erbjuds av Storebrand och vår multibrandbutik. Det är ett väldigt kompetent team som har lång erfarenhet av marknaderna och de olika segmenten.
Vi tar nu fram en gemensam strategi för hur vi som team ska arbeta på bästa sätt så att vi fortsätter att vara pionjärer inom hållbarhet, relevanta diskussionspartners för våra kunder och leverantörer av kvalitetslösningar inom olika tillgångsslag i vår multibutik.
Om vi går tillbaka i tiden, du har arbetat i Storebrand sedan 2017, vad gjorde du innan dess och vad fascineras du mest av i ditt arbete inom finans?
Jag började arbeta inom kapitalförvaltning 2000 och förutom fyra år inom privat banking så har jag ägnat min yrkesverksamma tid i denna bransch.
Mitt intresse för investeringar startade tidigt med flera familjemedlemmar som arbetar på Wall Street. Jag älskade våra familjemiddagar med livliga diskussioner om marknader, råvaror, geopolitik och olika händelser. Det gav mig en unik insikt i en tidig ålder.
Eftersom mitt arbete handlar om kunden i centrum tycker jag det är otroligt spännande och roligt varje gång ett teams arbete, och samarbete inom en organisation, ger upphov till en ny kundrelation. Jag sätter stort värde på att leverera goda kundupplevelser och förstklassig service till våra kunder då vi internationellt konkurrerar med de absolut främsta kapitalförvaltarna i världen. När vi lyckas är det ett bevis på att vår organisation utvecklas i rätt riktning.
Nu kliver du in i ett nytt år med en helt ny roll. Vilka är de mest prioriterade aktiviteterna för dig och ditt team för att nå ut i Europa?
För teamet är det viktigt att fortsätta med det fantastiska arbete som de har genomfört under tidigare år i marknader som Storbritannien, Island, Belgien och Nederländerna, men vi behöver koordinera mera och hjälpa varandra. Detta gäller framför allt de kunder och plattformar som är aktiva i flera länder. Vi har turen att ha många experter i teamet så nu gäller det att se hur vi kan lära oss av varandra.
För mig personligen kommer det att vara viktigt att ge stöd till samtliga team, antingen med kontakter och idéer eller med tillgång till resurser internt för att frigöra deras fulla potential. Jag kommer dessutom att fortsätta ha direktkontakt med våra Storebrand-kunder på Island.
Vilka tycker du är era främsta styrkor när det gäller att möta upp efterfrågan från internationella investerare?
Vi har med Storebrands multibrandbutik en bredd i våra investeringslösningar som kan attrahera många olika kunder och möta deras olika behov. Som team har vi turen att ha yrkesverksamma med olika bakgrunder och lång erfarenhet. För att sätta detta i perspektiv representerar vårt team 10 olika nationaliteter och har i genomsnitt över 10 års investeringserfarenhet. Eftersom flera medlemmar i teamet kommer från (eller har bott i) de länder de fokuserar på, är de både experter på lokal kultur och språk men också experter på det lokala investeringslandskapet och vilka krav som gäller där.
Ett gemensamt drag i teamet är passionen för investeringar och hållbarhet. För oss betyder hållbarhet inte bara ESG utan också att sätta kunden i fokus och tänka på hållbar avkastning. Vi är stolta över att hitta rätt lösningar för våra kunder.
Är det någon marknad som sticker ut med ett särskilt behov eller viss efterfrågan? Eller har investerarna i de länder ni verkar i någorlunda samma krav och önskemål vad gäller produkter och tillgångsslag?
Alla länder och kunder har olika kravprofiler, vilket ofta beror på lokala regleringar och bestämmelser. Exempelvis behöver vi i Beneluxländerna ha rätt typ av fondstruktur, som kallas SICAV, då lokala skatteregler gör det svårt att välja norska eller svenska fonder. Nederländerna har kommit längst när det gäller att integrera hållbarhet i sin investeringsstrategi.
Island är en marknad där vi ser störst framsteg under de senaste åren när det gäller att strukturera om sina portföljer och använda sig av externa förvaltare. Vi ser där också en ökning av investeringar med hållbarhetsfokus.
I Storbritannien förlitar sig investerare väldigt mycket på rekommendationer från konsulter. Även om konsulter har blivit allt viktigare även på andra håll så känner vi inte till någon annan marknad där de används i samma höga utsträckning som i Storbritannien. Här är kunder vana vid att använda irländska fonder, inklusive CCF:er (vilket Storebrand också har lanserat).
Slutligen är Frankrike en marknad där man traditionellt använder sig av externa förvaltare och är intresserade av alternativa investeringar. Det ska bli intressant att följa vår utveckling här.
Samtliga marknader blir alltmer intresserade av hållbarhet.
Vilka utmaningar finns idag för att snabba på förflyttningen av kapital till investeringar med hållbarhetsfokus? Finns det fortsatt motstånd 2024 och vad behöver dessa investerare ha mer av för att övertygas?
Som kapitalförvaltare är det viktigt att fortsätta ligga i framkant inom hållbarhetsfokuserade investeringslösningar som möter investerarnas behov. Vi måste också säkerställa att vi finns med i de rätta forumen, att vi driver hållbarhetsfrågor och sätter press på de bolag som inte är villiga att ändra sig, så att de förändras. Dessutom behöver vi förbättra arbetet med rapportering inom exkluderingar, aktiva dialoger och ESG-egenskaper för våra portföljer.
Vad investerare efterfrågar är under konstant förändring. Aktivt ägarskap har blivit allt viktigare på de europeiska marknaderna under de senaste åren.
Hur ser europeiska investerare på en nordisk aktör, finns det ett utpräglat intresse för att investera i de nordiska länderna? Ni talar om att ni är 'the gateway to the Nordics' – vad innebär det?
Europa har länge sett Norden som en säker del av världen, med professionella aktörer och hållbarhet i toppklass. Det är en mycket bra utgångspunkt för att skapa förtroende.
Dessutom är våra ekonomier starka vilket gör att de erbjuder intressanta investeringsmöjligheter som europeiska investerare gärna tar del av, något som gäller såväl aktier som räntebärande och alternativa investeringar. Så att vara vad vi kallar en ”gateway” till Norden för kunder som vill investera med nordiska kapitalförvaltare eller i nordiska investeringslösningar, är en fin position att ha.
Avslutningsvis, vad ser du fram emot mest under 2024 för dig och ditt team?
Jag älskar att bygga upp verksamheter och motiveras av att se människor växa och nå högt uppställda mål. Så jag hoppas att 2024 blir ett år då vi arbetar än effektivare tillsammans som ett team med sikte på att hjälpa Storebrand att fortsätta växa internationellt.
Historisk avkastning är ingen garanti för framtida utveckling. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta beloppet. På https://www.storebrand.se hittar du faktablad och informationsbroschyrer. Informationen riktar sig inte till investerare eller marknader där sådan marknadsföring vore otillåten. Produkter inom alternativa investeringar riktar sig endast till professionella investerare. Alla våra fonder förvaltas enligt en hållbarhetsstrategi som bygger på metoderna Välja in, Välja bort och Påverka, för mer information se www.storebrand.se/storebrand/hallbarhet/metod/.